سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دورترین آفریدگانِ از خداوند متعال، دولتمندِ بخیل است . [امام علی علیه السلام]
.
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
زندگینامه ام کلثوم

مشتاق لک :: چهارشنبه 87/1/14 ساعت 8:25 عصر

 

ام کلثوم ملقب به کوکب الشرق(ستاره خاورمیانه)، خواننده مشهور مصری تباری است که محظوظ شدن از صدای وی نیازی به فهم زبان ترانه هایش ندارد چراکه صوت آسمانیش بلیغ ترین تفسیر  عشق و فصیح ترین تشریح شوق است. آوای تحسین برانگیز وی به گونه ای انسان را به وجد می آورد که آرزو می کند  هیچ گاه ترانه هایش به پایان نرسند. گرچه استاد بنان قمرالملوک وزیری را ام کلثوم ایران می خواند اما حقیقتاً نه در ایران بلکه در سراسر جهان هیچ صدایی به گیرایی و اعجاز صوت او به گوش نرسیده است و نخواهد رسید.
وی دختر ابراهیم البلتاجى در سال 1896 یا به قول دیگر در سال 1904در روستاى طمباى الزهایره در استان الدقهلیه واقع در شمال قاهره و ما بین اسکندریه به دنیا آمد. در حالى که 13سال بیشتر نداشت به همراه پدرش به خواندن تواشیح دینى و شعرهاى عارفانه پرداخت. صوت ام کلثوم در همین ایام توسط اساتید فنی چون شیخ ابوالعلاء محمد و شیخ زکریا احمد شناسایى شد. وی در سال 1923 روستا را ترک کرد و راهى قاهره شد تا با شیخ ابوالعلاء، دوست پدرش و یکى از موسیقیدانان معروف آن زمان مصر، دیدار کند. در همین ایام شروع به خواندن کرد و ترانه هاى بسیارى از خود به جاى گذاشت. او یک سال پس از رفتن به مصر با احمد رامی(شاعر) آشنا شد. رامى تازه از رشته زبان فارسى در پاریس فارغ التحصیل شده بود. به رامى خبر داد که دوست دارد یکى از شعرهایش را بخواند. در همین سال با احمدصبرى، هنرمند دندانپزشک نیز آشنا شد که براى حداقل 14 ترانه او، موسیقى ساخت. به زودى با محمد القصبجى نیز آشنا شد که عود نواز چیره دستى بود و این هنر را از محمد عبدالوهاب آموخته بود. در این زمان، ام کلثوم به همراه گروه موسیقى متشکل از عود القصبجى، قانون محمد العقاد و کمانچه سامى الشوا روى صحنه رفت. همراه دیگر وى شیخ زکریا احمد بود که تا سال ها با وی همکاری داشت.
برخی درباره او و صوت بهشتی اش می گویند یکی از دلایل شکست ارتش های عرب از اسراییل همانا مسحور شدن سربازان عرب توسط آواز ام کلثوم می باشد. اشعار آوازهای ام کلثوم عاشقانه، ملی گرایانه، کلاسیک و یا مذهبی است یکی از معروف ترین آثار وی ترانه القلب یعشق کل جمیل می باشد که همه ساله در موسم حج بارها و بارها از رادیوهای عربی پخش می شود.
دوران خوانندگى ام کلثوم از 13سالگى تا 73سالگى وى ادامه یافت. 60سال تمام و این در تمام جهان بى نظیر است، چرا که در آن زمان خواننده اى در اروپا یافت نمی شد که بیش از چهل سال تمام خوانده باشد. ام کلثوم در سالهای پایانی زندگی بسیارگوشه گیر بود و بندرت مصاحبه می کرد وی در بیش از 60سال فعالیت هنری صدها ترانه و آواز خواند و درچند فیلم هم بازی کرد. ام کلثوم در آخرین پنجشنبه شب هر ماه در کنار رود نیل به برگزاری کنسرت می پرداخت و مشتاقان صدای او که موفق به حضور در سالن نمی شدند در بیرون از سالن تجمع می کردند تا مستمع آواز بدیع وی باشند. یکی دیگر از زیباترین آثار ام کلثوم ترانه انت عمری است که با عنوان زیباترین ترانه عاشقانه ازو یاد می شود. بعضی از صاحبنظران شخصیت ام کلثوم را با گرتاگاربو هنرپیشه معروف هالیوود در دهه 30 و 40 مقایسه می کنند.
سیدة الغناء در 73سالگی به بیماری ورم کلیه دچار شد و روزهای پایانی عمر خود را در بستر بیماری سپری کرد. رادیو قاهره در روزهای پیش از مرگ این هنرمند بی نظیر یک گروه خبری در جلوی بیمارستانی که وی بستری بود مستقر کرد که ساعت به ساعت وضعیت سلامتی او را بصورت مستقیم گزارش دهند. کوکب الشرق سرانجام در سوم فوریه سال 1975در قاهره درگذشت. این روز در حافظه جهان به عنوان روزی به یاد ماندنی ثبت شده است و مرگ وی جزء رویدادهای مهم قرن محسوب می شود، چراکه بیش از 4 ملیون تن از هواداران وی در مراسم تشییع پیکرش شرکت کردند که تعدادی از این افراد رجال دولتی از جمله جمال عبد الناصر بودند. با گذشت 30سال از درگذشت ام کلثوم رادیو مصر همچنان هر روز در ساعت 5 و 9 بعدازظهر به مدت دو ساعت ترانه هاى ام کلثوم را پخش مى کند. ترانه هاى این خواننده، در صدر فروش ترانه هاى روز قرار دارد. علاقه دوستداران وی تا حدی است که امروزه از گوشه و کنار دنیا اخباری حاکی از بازخوانی آثار وی و یا حتی ساخت فیلم زندگینامه او و... به گوش می رسد.

 


هات ایدیک ترتاح للمستهم ایدیه()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

الحب کده
معرفی انت عمری
إنت عمری، محمد بهارلو
إنت عمری...
زندگینامه ام کلثوم

About Us!
.
مشتاق لک
ام کلثوم (1904- 1975) خواننده مصری است که از 13 سالگی تا 73 سالگی، به مدت 60 سال مردم جهان را مسحور صوت بهشتی خود ساخته است. وی را برترین خواننده جهان عرب می دانند و با نام کوکب الشرق و سیدة الغناء العربی می شناسند. گفته می شود وقتی صدای او از رادیو مصر پخش می شد، قاهره از حرکت می ایستاد. هنوز هم بیشتر رادیوهای عربی روزانه 2 ساعت را به پخش آهنگهای او اختصاص می دهند. بعد از گذشت 33 سال از درگذشت کوکب الشرق، بالاترین میزان فروش در کشورهای عربی به آثار وی اختصاص دارد. بعد از وفات ام کلثوم، 4 ملیون نفر پیکر او را تشییع کردند و بسیاری از رجال دولتهای عربی، از جمله جمال عبدالناصر در این مراسم شرکت داشتند. هدف این وبلاگ آشنایی فارسی زبانان با جهان بدیعی است که ام کلثوم با صدای جادویی اش خلق می کند. برای آشنایی بیشتر با این اسطوره موسیقی به اولین پست وبلاگ مراجعه کنید.
Link to Us!

.

Hit
مجوع بازدیدها: 54262 بازدید

امروز: 6 بازدید

دیروز: 17 بازدید

Submit mail